Hogyan készülj a szódolgozatra?

Holnap szódolgozat az előző hét szavaiból? Vagy 150 rendhagyó igéből? Érzed ahogy elfog a pánik? Ne csüggedj, itt van pár tipp amivel könnyebb lehet a szódolgozatra készülés! Sőt, ha követed ezeket a tanácsokat akkor nagyobb esélye van, hogy hosszabb távon is meg tudod majd jegyezni a szavakat.

Nyerj időt magadnak!
Tudom, könnyű mondani de tényleg igyekezz ne az utolsó pillanatra hagyni a tanulást. Ha szeretnéd, hogy legalább a megtanult szavak egy részére még a következő héten is emlékezz, akkor ne egyben próbáld “lenyelni a szótárt”. Inkább egyszerre kevesebb időt szánj a szótanulásra, de azt többször, rendszeres időközönként. Kutatások is bizonyítják, hogy az időben elnyújtott, időszakos ismétlés (spaced repetition) sokkal jobb eredményekre vezet mint a rohamszerű tanulás.

 

Oszd meg és uralkodj!

Akár húsz, akár száz szót kell megtanulnod, mindenképp oszd őket kisebb csoportokra és tanuld őket tízesével vagy akár ötösével. Így befoghatóbbnak fog tűnni a feladat, hiszen négy alkalommal öt szót megtanulni mégiscsak könnyebb mint egyszerre húszat.

 

Csoportosíts! 

  • Az ismerős szavakat válogasd külön a teljesen ismeretlenektől és először ezeket tanuld, hogy sikerélményed legyen!
  • A hasonló témájú szavakat érdemes együtt tanulni, akár gondolattérképpel, hogy legyen mihez kötni őket. 
  • A hasonló helyesírású, kiejtésű (bear / beer), vagy jelentésű (say / tell / speak) szavakat könnyű összekeverni, ezért időben minél messzebb tanuld őket egymástól. 

 

Emeld ki a lapról a szavakat!

Ha nálad jól működik a füzetből, a könyvből vagy a szótárfüzetből tanulás, akkor görgess tovább, de sok tanuló panaszkodik, hogy nehezen jegyzik meg így a szavakat és könnyen elfelejtik. Ősrégi, de még mindig verhetetlen módszer a szókártyák használata, amelyeknek egyik oldalán az angol szó, a másik oldalon pedig a magyar megfelelője található. Sokféleképpen lehet vele tanulni: kikérdezheted magadat az angol vagy a magyar jelentés alapján, vagy szétválogathatod őket annak megfelelően hogy emlékeztél-e rájuk vagy nem.

 

Digitalizálj!

Természetesen papír alapú eszközökkel is kitűnően lehet szavakat tanulni (pl. szókártyák, gondolattérképek). Ám ha digitálisan is megvannak a szavak, akkor még több lehetőséged van a tanulásra (lásd lejjebb). Sok tankönyvcsalád szószedete elérhető a kiadó oldalán PDF formátumban, érdeklődj a tanárodnál! De sokszor begépelni is sokkal kevesebb idő egy adag szót mint gondolnánk. Fogj össze az osztálytársaiddal és osszátok be hogy melyik héten ki gépeli be és osztja meg a szavakat!

 

Halld, ne csak lásd!

Bár a szódolgozatban sokszor csak az írott alakra van szükség, de hosszú távon sokkal jobban jársz ha ki is tudod ejteni a szavakat. A Google Translate és a Tell me ingyenes, könnyen hozzáférhető appok, amelyek gyönyörűen felolvassák a beírt szavakat. Ha szeretnél hangfájlt is csinálni belőlük, akkor próbálkozz a TTS Maker és a TTS tool oldalakkal.

 

Vágd zsebre a szókártyákat!

Szereted a szókártyákat, de macerás az elkészítésük, tárolásuk, vagy az előkeresésük? És ha azt mondanám, hogy akár a zsebedben is elférhet az egész szógyűjteményed? Próbáld ki bátran a Quizlet, az Anki, vagy a Brainscape bármelyikét. Itt a szókártyáidhoz hangot/kiejtést és képet is csatolhatsz, gyűjteményekbe rendezheted őket, feladatokat oldhatsz meg és játékokat játszhatsz velük. Regisztrálni rájuk ingyenes, de sok funkciójuk előfizetéshez kötött. A Knowt egy hasonló, de ingyenes rendszer, először ezt is kipróbálhatod.

 

Csak játékosan!

Ha már megvannak a szavaid digitálisan, akkor több olyan oldal is van ahol könnyen párosítós játékot vagy keresztrejtvényt csinálhatsz belőlük. A Wordwall például nagyon felhasználóbarát. Használd a ‘Match up’, a ‘Crossword’ vagy a ‘Find the match’ sablonok egyikét és már kész is a saját, játékos feladat. Öt ingyenes feladatot készíthetsz az oldalon, többhöz előfizetés szükséges. A Learning apps egy hasonló, ingyenes oldal. Kicsit egyszerűbb a dizájnja, de jól használható. Itt a ‘Matching pairs’ és a ‘Crossword’ sablonokat ajánlom…legalább is kezdetnek.

Cepeda, N. J., Pashler, H., Vul, E., Wixted, J. T., & Rohrer, D. (2006). Distributed practice in verbal recall tasks: A review and quantitative synthesis. Psychological Bulletin, 132(3), 354–380.

A cikket írta: Kálmos Borbála, a Step by Step Nyelvstúdió angoltanára

Comments are closed.