Módszerek és appok, amelyek segíthetik a koncentrációt és a hatékony tanulást

 

Na, üljünk le tanulni…hopp, egy üzenet! Gyorsan válaszolok…meg még egyre…ó, ennyi idő telt el?! Nade most már tényleg tanulás! Hmmm…mit is jelent ez a szó? Megnézem gyorsan…hogy kerültem ide és miért nézem a negyedik “csakötperces” videót?!

Ismerős a helyzet? Könnyen elterelődik a figyelmed tanulás közben és nehezen terelődik vissza? Nem is csoda! Olyan világban élünk ahol a végtelen mennyiségű információ és szórakozási lehetőség pillanatok alatt elérhető. Hatalmas kísértés ez ha éppen valami hasznos, de olykor kissé unalmas dolgot kellene csinálnunk. Ha minderre rájön még egy kis ADHD vagy fáradtság, akkor még nehezebb dolgunk van.

Kutatások is alátámasztják, hogy gyorsabban végzünk egy feladattal, sőt kevesebb hibát is ejtünk ha minél tovább tudunk rá egyhuzamban koncentrálni. Tehát két feladatunk van ha szeretnénk javítani a produktivitásunkon: 

  • képesek legyünk huzamosabb időn át koncentrálni
  • kiiktassuk a környezetünkből a figyelmünket elterelő tényezőket 

Bontsuk több, rövidebb szakaszra a tanulást!

Az első feladatnál sokszor nagy segítség a tanulóknak ha nem egyben próbálják meg a teljes tanulási folyamatot végigcsinálni (például egy dolgozatra készülést), hanem kisebb időszakaszokra bontják a munkafolyamatot. Az egyik legelterjedtebb módszer erre a pomodoro technika, amely nevét egy paradicsom alakú konyhai időzítőről kapta. 

A pomodoro technika rövid és koncentrált munkavégzéssel, valamint kisebb szünetekkel ösztönöz a produktivitásra. Egy pomodorót, azaz 25 percnyi koncentrációt 5 perces szünet követ, majd 4 ilyen ciklus után 20–30 perces hosszabb pihenés jön. A lényeg az, hogy az adott időtartam alatt kizárólag a kijelölt feladatra koncentrálj. Bár hagyományosan 25 perc egy pomodoro, lehet ennél rövidebb is. Kezdhetünk 10 vagy 15 perccel és utána fokozatosan növelhetjük ezt az időt. 

Használj időzítőt!

Természetesen egy sima időzítőt is be lehet állítani ha ki szeretnénk próbálni ezt a módszert, de kitűnő appok is vannak erre:

  • Minimalist Pomodoro timerItt beállítható, hogy milyen hosszú legyen egy pomodoro, illetve a szünet(ek) hossza is személyre szabható.
  • Plantie (iPhone) és Forest (iPhone és Android) – Ezek az appok ugyanezt az elvet követik, de ha sikerül teljesíteni egy pomodorot, anélkül hogy a telefonunkhoz nyúlnánk, akkor kis jutalmat is kapunk egy virtuális növényke vagy fa formájában. Ha megszakítjuk a munkafolyamatot, akkor a fácska elszárad. 

Halkítsd le!

Ez eddig mind szép és jó, de hogyan vegyük fel a harcot a második problémával, a rengeteg figyelmünkért versengő appal és oldallal ami ott van csak egy kattintásra vagy pár képernyő érintésre?

A legalapvetőbb módszer, hogy a tanulás megkezdése előtt válaszolunk az üzeneteinkre, utána lehalkítjuk a telefont, kikapcsoljuk az értesítéseket, és lefelé fordítjuk vagy el is tesszük az eszközt. Igen ám, de mivel gyakran használjuk a tanuláshoz is a laptopot vagy a telefont, így könnyű munka közben elkalandozni más oldalakra vagy felületekre. 

Blokkolj!

A jó hír, hogy a tűz ellen tűzzel is lehet harcolni, ugyanis jobbnál jobb alkalmazások is vannak arra, hogy letiltsuk a problémás appokat vagy oldalakat.

Először is azonosítsuk be, hogy mit nyitunk meg leggyakrabban ha egy kis kikapcsolódásra vágyunk…amiből aztán hosszabb kikapcsolódás lesz mint terveztük. Ha a telefon a fő bűnös, akkor az alábbi appokkal le tudjuk teljesen zárni a telefonunkat, vagy letilthatunk bizonyos alkalmazásokat: 

Ha a számítógépen is probléma nekünk, hogy gyakran átkattintunk oda ahova nem kellene, akkor is van segítség! Az alábbi alkalmazásokkal letilthatunk bizonyos oldalakat amíg tanulunk. Míg az első kettő ingyenes, az utolsó fizetős, de mindenféle eszközre és platformra elérhető:

Relihan, E., O’Brien, V., O’Hara, S., & Silke, B. (2010).The impact of a set of interventions to reduce interruptions and distractions to nurses during medication administration. Quality and Safety in Health Care, 19(52). 

Rosen, L. D., Whaling, K., Carrier, L. M., Cheever, N. A., & Rokkum, J. (2013). The Media and Technology Usage and Attitudes Scale: An empirical investigation. Computers in Human Behavior, 29(6), 2501–2511.

A cikket írta: Kálmos Borbála – a Step by Step Nyelvstúdió angoltanára

Comments are closed.